‘Mode moet weer de kunstvorm worden die het altijd is geweest’
Terwijl de coronacrisis de (mode)wereld in zijn greep houdt, zitten fashionmagazines met de lastige opgave om de maandelijkse tientallen pagina’s te vullen met modereportages. Zij moeten de anderhalve meter regeling in acht nemen, hebben last van de gesloten grenzen en moeten de juiste balans zien te vinden tussen pandemie en Prada.
Het juninummer van Vogue Nederland is de eerste issue die zij volledig op afstand hebben gemaakt. Rinke Tjepkema, hoofdredacteur Vogue Nederland, omschrijft de omstandigheden waarin dit nummer is gemaakt in haar voorwoord. Het is nooit een grotere uitdaging geweest om een Vogue te maken, zonder kleding voor shoots en de mogelijkheid van reizen, waarvan we zo afhankelijk zijn.
Gemiddeld worden er in de Nederlandse Vogue 82 pagina’s gevuld met deze modereportages tussen 2012 en 2017. In het nieuwste juninummer zijn dit er aanzienlijk minder, slechts 62 bladzijden. Daarnaast wordt de cover van de juni issue gesierd door negen make-uploze modellen met een witte achtergrond. Bij veel andere tijdschriften is wit een terugkerend thema. Neem bijvoorbeeld de Italiaanse Vogue die voor een volledig witte cover koos voor hun april nummer. Wit is de kleur van respect, onder andere voor de mensen in de zorg.
Elegance is het oudste modemagazine van Nederland en ook zij merken grote veranderingen in zowel het aantal lezers als in het aantal advertenties. ‘Net zoals iedere andere branche, maken wij verlies. Deze financiële stress wordt veroorzaakt door adverteerders die zich terugtrekken of advertenties die worden doorgeschoven naar een volgend seizoen. Dat is heel spijtig. Daarentegen is er wel sprake van een piek in de verkoop. Een tijdschrift is dan een klein cadeau dat je jezelf kunt geven wanneer je niet op vakantie kunt’, aldus hoofdredacteur Hilde Veeren.
Sinds het begin van de coronacrisis staan niet alleen de tijdschriften, maar ook modehuizen stil bij het effect dat de industrie heeft op de wereld. Verschillende merken hebben hun productie stop gezet en maken mondkapjes. Zo laat Gucci weten dat zij het aantal shows gaat beperken tot twee per jaar. Tevens blijkt uit de cijfers van het Britse modehuis Burberry dat hun omzetten met 40 procent zijn gedaald en Valentino, Etro en Prada stellen hun collecties uit. Al deze merken spelen een grote rol, als adverteerder en voor reportages, bij de modetijdschriften.
‘Je ziet natuurlijk nu veel veranderingen binnen de modewereld. De laatste jaren was het een race, waarbij modehuizen de vraag van grote ketens probeerden bij te houden in plaats van andersom. Je ziet nu dat ze daarvan af willen. Mode moet weer de kunstvorm worden die het altijd is geweest’, verteld Veeren.
Op dit moment worden er, als oplossing tijdens de coronacrisis, wereldwijd foto’s gemaakt door modellen thuis. Zij doen hun eigen make-up, zijn hun eigen fotograaf en functioneren als model. Naast tijdschriften, maken merken zoals Jacquemus, die zijn familie laat schitteren in zijn nieuwe campagne, gebruik van deze aanpak. Dit zorgt echter wel voor problemen voor de professionele fotografen, stylisten en hun assistenten.
Zoë Wagenaar is freelance mode stylist en zag veel projecten aan haar voorbij gaan. ‘Ik had hele toffe projecten lopen die helaas geannuleerd zijn vanwege de coronacrisis. Nu we nog lange tijd de 1,5 meter afstand moeten houden, gaat het er tijdens een fotoshoot wel anders aan toe. Het is lastig om je aan alle regels te houden op een set. Je kunt minder snel spontane veranderingen maken en je collega’s, met wie je intensief samenwerkt op zo’n dag, kun je niet knuffelen wanneer het een wrap is’, aldus Zoë.
Het boek, The Fashion Camara, van fotograaf Liselotte Fleur werd aan het begin van de coronacrisis gelanceerd. Dit werkte in haar voordeel, aangezien veel mensen de tijd hadden om het te lezen. Maar als fotograaf waren het magere maanden. ‘Na drie maanden zonder opdrachten, lijkt alles in juni weer op te starten. Ik zie dat veel bedrijven weer fotoshoots organiseren en nadenken over hoe deze kunnen worden uitgevoerd. Door de pandemie stond de modewereld stil en zijn we gaan realiseren dat het allemaal niet meer zo snel hoeft. Ik hoop dat dit zorgt voor meer bewustwording bij mensen en andere kijk op de modewereld’, aldus de fotografe.
Naast alle ellende die een crisis als deze met zich meebrengt, ontstaan er gelukkig ook veel mooie initiatieven. Zorgmedewerkers krijgen een plekje in tijdschriften zoals Vogue, modehuizen starten met het maken van mondkapjes, de verkoop van de magazines stijgt en de grootmoeder van Jacquemus is van het een op het andere moment een wereldberoemd model. Gekke tijden in een creatieve sector, vragen immers om creatieve oplossingen.
12 gedachten over “‘Mode moet weer de kunstvorm worden die het altijd is geweest’”