Inspirerende vrouwen, Stories

‘Ik smeerde soms liever niets op mijn gezicht’

Dat 2020 een onvergetelijk jaar is, kunnen we niet omheen. Voor de dertig jarige Laura Kaats was dit jaar extra speciaal. Ze realiseerde namelijk haar droom en zette haar eigen merk, gespecialiseerd in luxe skincare, Chatelier op. Lees hier haar inspirerende verhaal.

Op een zonnige donderdag in september sta ik voor The Hoxton in Amsterdam te wachten op Laura. We hebben de afgelopen weken regelmatig contact gehad over haar merk Chatelier en het is erg leuk om haar in het echt te ontmoeten. De vrolijke Haagse verschijning en ik begroeten elkaar, corona proof, en nemen vervolgens plaats in de binnentuin van het hotel. 

Hoe ben je Chatelier begonnen?

‘Een paar jaar geleden was ik me aan het verdiepen in een gezondere lifestyle en stapte ik zo’n beetje in alles over naar natuurlijke producten. Ik was toen 27 en dan ga je toch al wel een beetje nadenken over het ouder worden en het belang van een natuurlijke huidverzorging.’

‘Toen ik mij begon te verdiepen in huidverzorging, was het voor mij best een ingewikkeld verhaal. Wat zit er precies in en welke functie heeft een bepaald ingrediënt? Ik voelde me er niet prettig bij om zomaar iets op m’n gezicht te smeren. Ik zou een product waarvan ik de ingrediënten niet begreep liever niet op mijn gezicht smeren.

‘Terwijl ik onderzoek aan het doen was naar skincare, kwam ik een studie tegen van de onafhankelijke organisatie Rank A Brand. Zij beoordelen merken op hoe goed zij zijn voor de gezondheid en hoe ethisch verantwoord en duurzaam zij ondernemen. Uit het onderzoek bleek dat de meeste luxe merken hier niet heel goed op scoorden. Iets wat ik verbazingwekkend vond, want mensen betalen veel geld voor producten in het luxe segment, dan zou je wel verwachten dat ze ook op een ethische en duurzame manier geproduceerd zijn. Na me verder hierin verdiept te hebben, leek me dat dit beter kon en vond ik dit een hele mooie kans om een eigen merk hierin op te zetten dat wel goed op deze gebieden zou scoren.’

Het interview wordt kort onderbroken door de ober die onze drankjes komt brengen: een verse muntthee voor Laura en een cappuccino voor mijzelf. Ze vraagt of ik haar chocolaatje wil, omdat ze is gestopt met het eten van suiker. Een kleine bevestiging dat deze businesswoman zich volledig wijdt aan een gezonde levensstijl. 

Hoeveel tegenslagen heb je gehad tijdens het opzetten?

‘Nou, echt tien miljoen! In totaal ben ik tweeënhalf jaar bezig geweest met het opzetten van Chatelier. Ik kwam veel obstakels tegen tijdens het opzetten. Zo leek het me een goed idee om ingrediënten van buiten Europa te importeren, maar dat was zo gecompliceerd dat ik uiteindelijk heb besloten om met een partij in Europa te werken die dezelfde ethische uitgangspunten hanteert en dat haalde alle complicaties weg. Om tot deze conclusie te komen, heeft me ongeveer een maand of twee gekost.

‘Naast ingrediënten, was ik natuurlijk ook op zoek naar flesjes. Ik wist nog maar weinig van het produceren van eigen producten en kreeg te horen dat ik op Alibaba moest kijken bij Chinese leveranciers. Na lang zoeken om ‘goede kwaliteit’ sustainable flesjes te vinden, had ik de perfecte flesjes gevonden. Ik dacht niet dat er veel mis kon gaan met een glazen flesje en heb toen een aanbetaling gedaan voor vijfduizend stuks. Voordat ik de bestelling had geplaatst had ik een aantal samples ontvangen. Een paar dagen voordat ik het resterende bedrag zou overmaken, viel het hele pomp systeem van het flesje uit elkaar. Het was verschrikkelijk! Ik schrok er zo van, dat ik vanaf dat moment heb besloten het heel anders aan te pakken. Ik ben toen heel kritisch gaan kijken naar de leveranciers waarmee ik zou werken. Ik heb er toen voor gekozen om in Europa op zoek te gaan en alleen nog maar met partijen te werken die al samen met bekende luxe merken werkte. Zo kon ik er zeker van zijn dat ik de juiste kwaliteit kon bieden wat bij een luxe merk hoort.’

Wat zijn dingen waar je rekening mee moet houden wanneer je voor jezelf begint?

‘Dat het bijna nooit loopt zoals je plant of verwacht, dat je een hele lange adem moet hebben, heel veel geduld, je moet bereid zijn uit je comfort zone te stappen en je moet niet opgeven. Toen ik dit wilde beginnen, was ik ervan overtuigd dat ik een half jaar later de producten op de markt zou hebben. Super naïef, want ik had geen besef van hoeveel werk het was. Ik had gelukkig mijn vriend en goede vriendinnen om me heen bij wie ik terecht kon voor advies. Een miniteam om mee te sparren is heel erg fijn. Dus voor mensen die een eigen bedrijf willen beginnen: het is echt heel hard werken, je moet heel veel geduld hebben, de juiste mindset hebben en erin geloven dat het gaat lukken.’

De zon is inmiddels vertrokken en het wordt een beetje fris in de binnentuin van The Hoxton. Inmiddels is de ober alweer langs geweest, zijn alle aantekeningen al een keer weggewaaid en hebben we onze tassen voor de opnameapparatuur gezet om de ruis zoveel mogelijk te beperken. 

Waar komt de naam Chatelier vandaan?

‘Chatelier is een scheikundige wet waarover ik moest leren tijdens mijn studie scheikunde. De wet van Chatelier houdt in dat moleculen zich op zodanige manier gedragen dat ze altijd weer terug in balans willen. Naast dat ik dat een bijzonder concept vond, vond ik de naam Chatelier vooral ook prachtig. Ik vond de naam zo mooi, dat deze me sindsdien altijd is bijgebleven. Toen ik nadacht om mijn bedrijf op te zetten was Chatelier het eerste wat in mij opkwam als merknaam en het voelde meteen goed.’

Wat maakt Chatelier zo bijzonder?

‘De producten zijn uniek in hun soort. Het is anders dan de huidige luxe huidverzorgingsproducten in de markt en dat komt door twee grote verschillen. Om te beginnen ben ik me heel erg gaan focussen op duurzaam en ethisch ondernemen, iets waar de luxe merken slecht op scoorden. Daarnaast is de formulering van de producten erg rijk en geconcentreerd aan voedingsstoffen. Dat komt omdat onze formuleringen zo min mogelijk bewerkt worden, in tegenstelling tot veel producten die in de markt te vinden zijn. Producten worden vaak overbewerkt om de natuurlijke geur en kleurstoffen te verwijderen, waarna er een kleurstof en parfum aan het product wordt toegevoegd voor een herkenbare ervaring. Het over-bewerken van de formules brengt alleen wel met zich mee dat de ingrediënten aan kracht verliezen. Onze formuleringen worden zo min mogelijk bewerkt, om zoveel mogelijk vitamines en mineralen te behouden. We voegen ook geen kleurstof toe en onze parfum is zacht en werkt alleen complimenterend aan de al natuurlijk aanwezige geur van de ingrediënten. Daarnaast komen meer dan 90% van onze ingrediënten van biologische landbouw. Het fijne aan deze ingrediënten is dat ze verbouwd worden in hele voedingsstofrijke grond, waardoor ze ook meer vitamines en mineralen bevatten dan ingrediënten van traditionele landbouw. De combinatie van het gebruiken van biologische ingrediënten en het zo min mogelijk bewerken ervan zorgt er dus voor dat de producten enorm rijk en effectief zijn’

De lancering van het merk vond plaats op 25 juli. Een spannend moment voor Laura omdat ze geen idee had hoe mensen op haar merk zouden reageren. Tijdens de lancering viel een last van haar schouders door alle positieve reacties. Kaats was toen al ruim twee jaar bezig met het opzetten van het merk en samenstellen van de producten. Op dit moment bestaat de collectie van Chatelier uit drie must haves, maar hier blijft het niet bij vertelt ze wanneer ze het laatste slokje van haar muntthee neemt. 

Kun je wat meer vertellen over de producten?

‘De keuze voor drie producten was financieel gezien het meest haalbaar. Er is een redelijke investering voor nodig om een luxemerk op te zetten. Ondanks dat ik al best wat had gespaard, moest ik alsnog een hoop bijlenen. Daarom ben ik begonnen met drie producten. 

De Pure Cell Protection kun je het beste gebruiken voordat je gaat slapen. Schade die je huid overdag oploopt door bijvoorbeeld UV straling en luchtvervuiling kan ‘s nachts door antioxidanten worden hersteld. De Bright Complexion breng je aan voor je dagcrème en gaat rode vlekken, donkere plekjes en wallen tegen. De Instant Plump is ook voor onder je dagcrème en zorgt ervoor dat de huid goed wordt gehydrateerd. 

Wanneer het kan, wil ik graag een dagcrème toevoegen aan de collectie. Dat is iets waar ik naar aan het kijken ben. Het lijkt me daarnaast heel gaaf om wereldwijd bekend te zijn in de luxe-niche waarin ik zit. Ik ben nu marketing aan het doen in Engeland en hoop zo langzaam te kunnen uitbreiden naar de rest van Europa en uiteindelijk Amerika. Dat lijkt me heel erg gaaf!’