Greenwashing: moeten wij als consument politie spelen?
Michelle Amo is influencer, kunstenares en liefhebber van vintage kleding. Iedere maand deelt ze op OOTD Magazine haar ervaringen en bevindingen binnen de veranderende modewereld. Haar eerste onderwerp: groenwassen oftewel greenwashing.
Greenwashing
Groenwassen, ook wel greenwashing genoemd, is het zich groener en meer maatschappelijk verantwoord voordoen van een bedrijf dan dat het daadwerkelijk is. De vraag is nu, zoals de kop al aangeeft: zijn wij als consument verantwoordelijk hiervoor om onderzoek naar te doen?
Mijn mening hangt af van de persoon. Wanneer je op de Grete Thunberg tour wil gaan, zeg ik ja. Maar wanneer je een leuke outfit wil en iets duurzamer wil zijn, denk ik bij mezelf: go ahead.
Op het moment dat er meer vraag komt naar duurzame producten, zal er meer van worden gemaakt en wordt het aanbod groter. En er wordt meer geïnvesteerd in duurzaamheid. Ik denk dat over een paar jaar bij de grote merken duurzame producten de standaard is.
Ik werk als modeblogger en 70% van de kleding die ik promoot is duurzaam en de overige 30% circulair of niet duurzaam. Deze less sustainable merken zijn wel bedrijven die een stap willen maken in de duurzame richting.
Onlangs kreeg ik de vraag: iets nieuw kopen of vintage? Wat voor mij het allerbelangrijkste is, is dat je blij wordt van de kleding die je koopt én jaren plezier van hebt. En mocht je er klaar mee zijn, dat je het item dan doorverkoopt, om op deze manier de cirkel draaiende te houden.
Wanneer je ervoor kiest kledingstukken te kopen van een duurzaam merk, weet je zeker dat je iets unieks hebt en je draagt je steentje bij aan een mooiere samenleving. Maar vintage mag er natuurlijk ook wezen.
Sustainable is een heel groot begrip en jij mag zelf kiezen hoe je hier een invulling aan geeft. Een aantal punten waar je rekening mee kunt houden zijn bijvoorbeeld: krijgen de makers een goed salaris, werken ze in een veilige omgeving, is deze kleding minder vervuilend of houd met alle punten rekening. It’s up to you!
Waar het om draait is dat we bewuster worden van ons koopgedrag. We hebben maar één aarde, dus laten we er goed voor zorgen.
Volgende maand lees je een nieuwe column van Michelle (@michelleamo_) over (duurzame) mode.