De designertassen dokter: in gesprek met Claire’s Handbag Care
Onlangs vierde ze haar vijfjarig bestaan: Claire’s Handbag Care. De gelijknamige eigenaresse, Claire, restaureert de mooiste designer tassen en schoenen. Wat uit noodzaak is ontstaan, is uitgegroeid tot een goedlopende business.
Maison de Bonneterie en de schoenmaker op de hoek
De lieftallige Claire zit tegenover me in een leuk restaurant aan de Frederikstraat in Den Haag. Naast haar ligt haar klassieke spiksplinternieuwe Chanel Classic Flap, een tas die ze zelf wekelijks restaureert. Na een heerlijke lunch en onze derde cappuccino beginnen we met het interview.
‘Claire’s Handbag Care is eigenlijk uit noodzaak ontstaan. Een vriendin en ik dachten: onze tassen willen we wel gebruiken, maar de hoekjes worden kaal. Waar ga ik heen met m’n tas? Die breng je natuurlijk niet naar de schoenmaker op de hoek. Na wat research en hulp van mijn moeder, ben ik begonnen met de tassen van m’n vriendin en ik. Zo is Claire’s Handbag Care ontstaan.’
‘Mijn moeder werkte vroeger bij Maison de Bonneterie op de handschoenen en bont afdeling. Dames droegen in die tijd prachtige lamsleren handschoenen, waar gaatjes in kwamen door de briljantjes op hun ringen. Dit werd met een heel fijn naaldje hersteld. En in het voorjaar kwamen alle bontjassen binnen, die eerst werden gecheckt om vervolgens in een bontkluis te worden geplaatst. De kennis die ik nodig had voor het beginnen van mijn bedrijf, heb ik van mijn moeder.’
Classic Flap Bag en Birkin
Van Chanel tot Hermès: Claire kan je vertellen hoe zo’n tas wordt opgebouwd, want gedurende die vijf jaar heeft ze alleen maar meer ervaring opgedaan. ‘De tassen die ik restaureer zijn hoofdzakelijk van Chanel, omdat daar heel veel vintage tassen van in omloop zijn. De designertassen, opgebouwd vanuit een mal en bekleed met vilt en lamsleer, zijn echte klassiekers.’
‘Een Hermès Birkin is gemaakt van heel dik leer, zonder mal. Het restaureren van de tassen is niet alleen mijn werk, maar is ook een goede manier om in contact te komen met dames met dezelfde interesse. Als je naar Nederland kijkt, is er maar een kleine groep vrouwen die echt zulke mooie handtassen heeft.’
Binnen Nederland is Claire de eerste en één van de weinige mensen die designertassen restaureert. Haar netwerk bouwde ze op door zelf mensen te benaderen en mond-op-mond reclame, tassenmeiden onder elkaar. ‘Mensen denken altijd dat ik alleen maar hele dure merken doe, maar dat is niet het geval. Een tas moet emotionele waarde hebben. Zo heb ik laatst een merkloze krokodillenleren tas opgeknapt, die voor de eigenaresse heel belangrijk was.’
Tips voor tassen van Claire
De vierde cappuccino hebben we inmiddels achter de kiezen en zitten we nog als laatste in het gezellige restaurant. Tijdens het interview wordt me duidelijk dat het werk wat Claire verricht echt een ambacht is. Alles, gepoetst, geschilderd en gepolijst, wordt met de hand gedaan in haar atelier. Tussen iedere stap heeft de tas minimaal 24 uur de tijd om te drogen en wanneer je een tas naar Claire opstuurt of gezellig bij haar langsbrengt, je zult minimaal vier weken zonder haar door het leven moeten.
‘Ik heb een hoop dames die zeggen: mijn baby of mijn kind. Sommige tassen krijgen zelfs een naam. Ik vind het fantastisch wanneer vrouwen met zoveel passie over hun tas praten. Ik word ook wel eens benaderd door dames die het echt zien als handel. Die komen met een Ikea-tas vol oude meuk en maak er maar wat van. Het is voor mij wel belangrijk om een goed gevoel te hebben bij mijn klanten.’
‘De gouden tip die ik zou willen meegeven aan tassen-liefhebbers, is om altijd te investeren in een klassiek en tijdloos exemplaar. Dan praat ik hoofdzakelijk over een zwart met gouden hardware exemplaar, van bijvoorbeeld Chanel of Hermès. Deze tassen behouden namelijk altijd hun waarde.’