Influencers, Stories

De Amsterdamse Pocahontas: in gesprek met Isaya Elais

Isaya Elais had er al een hele carrière opzitten voordat ze begon als fulltime influencer. En met al die ervaringen gaat dit werk haar goed af. De geboren en getogen Amsterdamse is een van de bekendste Nederlandse influencers met haar 334.000 volgers. OOTD’s Marjolein sprak Isaya over haar werk, het perfecte plaatje en hoe je onderscheidend blijft in een wereld waarin iedereen influencer is.

Dat meisje met dat stijltje

‘Voordat ik begon als influencer heb ik verschillende baantjes gehad. Ik heb gewerkt als fashion stylist en heel lang als model. Zo ben ik er eigenlijk een beetje ingerold. Als kind deed ik al modellenwerk. Ik vond het heel erg leuk om voor de camera te staan, maar het leek me ook geweldig om achter de schermen te werken, omdat ik zoveel samenwerkte met fotografen en stylisten. Werken als stylist leek me toen fantastisch, dus heb ik bij verschillende stylisten stagegelopen. Eerst heb ik gewerkt als assistent van Moïbe Cosster. Zij deed voornamelijk de styling bij commerciële bedrijven zoals supermarkten en zorgverzekeraars. Na deze leerzame ervaring ben ik gaan werken als rechterhand van fashion stylist Venus Waterman. Zij focust zich meer op “high fashion” en daar lag mijn passie.’

Naast haar werk als stylist heeft Isaya ook nog gewerkt als model bij Ulla models en mocht ze mee naar Parijs met ontwerpster Ilja Visser voor Fashion Week. En wanneer je dacht dat dit alles was, heeft Elais ook nog gewerkt als hostess voor Showpony en Models At Work. Ondanks al haar kennis over de mode- en modellenwereld, was het uiteindelijk een goede vriend en mede-influencer Giaro Giarratana die haar liet kennismaken met de wereld van influencers.

‘Ik ben eigenlijk op zoek gegaan naar een combinatie van alles, want ik miste het heel erg om zelf te shooten. Influencers waren toen eigenlijk nog niet echt een ding. Het waren toen vooral bloggers die in the picture stonden. Een van mijn beste maatjes, Giaro, was op een gegeven moment influencer en zo begon het eigenlijk een beetje. Ik had inmiddels een andere baan in de mode, als allround creative. Giaro vroeg mij mee op een reisje en ik hielp hem toen al wel eens met foto’s maken, wat ik ontzettend leuk vond. Tijdens die reis kwam ik erachter dat ik dit zo leuk vond, de influencerwereld, dat ik het ook wilde proberen. Dat heb ik vervolgens gedaan naast mijn fulltimebaan.’

De eerste betaalde klus die Isaya kreeg was van horlogemerk Cluse, voor drie maanden. Dat was het moment dat ze in het diepe sprong, haar baan op zei en fulltime ging werken als influencer.

Vier maanden revalideren

‘Vanaf dat moment is het hard gegaan. Ik heb veel verschillende samenwerkingen gehad de afgelopen twee jaar. De leukste vond ik toch wel de persreisjes met andere influencers van over de hele wereld. Een van de reizen die me is bijgebleven is die met Hunkemöller naar Mikonos. Dat was de eerste reis sinds hele lange tijd, vanwege mijn gezondheidsproblemen waarvan ik vier maanden moest revalideren.’

Op 10 januari 2019 deelde Isaya met haar volgers dat ze was opgenomen in het ziekenhuis omdat ze een herseninfarct heeft gehad, met een hartoperatie als gevolg. Ze moest hiervan zowel lichamelijk als geestelijk herstellen, wat dus enkele maanden heeft geduurd. In de post bedankt ze haar volgers voor de lieve berichten en hoopt ze langzaamaan terug te kunnen komen op Instagram.

‘Op dat moment ben ik heel eerlijk geweest tegenover mijn volgers en heb ik verteld wat me is overkomen. Ik vond het best wel lastig om er iets over te delen, omdat ik geen slachtofferrol wilde aannemen. Ik heb geprobeerd het op een subtiele manier met ze te delen, want je volgers zien jou iedere dag en verwachten een post. Het viel hun ook op dat ik een hele tijd offline was geweest. Toch vond ik het wel heel belangrijk om dit met ze te delen, omdat het toch een soort van familie is, mijn Instafam. Er zijn echt wel wat dingen die ik privé houd, maar er is natuurlijk wel een bepaalde verwachting.’

‘Natuurlijk zijn er influencers die echt alles delen, bijvoorbeeld vloggers. Dan weet je soms waar ieder potje in de kast staat, bij wijze van spreken. Ik vlog op dit moment niet, want ik probeer me echt te focussen op Instagram en foto’s maken. Ik vind het fijn om een balans te hebben tussen werk en privé. Zo betrek ik mijn vriend er bijvoorbeeld niet heel erg bij, alleen zo heel af en toe in mijn Instastories.’

De persoon achter de camera

‘Ik heb geen vaste persoon die mijn foto’s maakt. Mijn vriend maakt zo heel af en toe foto’s wanneer ik in de knoop zit. Maar het is geen Instagramhusband! Ik maak vaak foto’s met Rianne Meijer, een goed vriendinnetje van mij of soms met Giaro, beide doen zij hetzelfde werk, dus dat is super gezellig! Tegenwoordig maak ik ook vaak foto’s met een assistent. Maar wanneer ik bijvoorbeeld met m’n moeder en broertje op vakantie ben, vraag ik mijn moeder om een foto te maken. Je hebt geen vrije dagen, het gaat altijd door.’

Naast het posten van de perfecte plaatjes, zit er natuurlijk een verdienmodel achter een fulltime influencer. Om ervan te kunnen leven, is het nodig om samenwerkingen aan te gaan met verschillende merken. De juiste balans tussen je volgers blijven inspireren en het product aanprijzen is uiterst belangrijk. Niemand zit te wachten op een wandelend uithangbord.

‘Negentig procent van alle aanvragen wijzen we af. Daarna kijken we of het merk goed bij mij past. Wanneer dat niet het geval is, prikken mijn volgers daar zo doorheen en komt het onnatuurlijk over. Ik probeer wel die realness te blijven waarborgen.’

‘Het is wel eens gebeurd dat ik foto’s had gemaakt voor een samenwerking met een merk: de mooiste foto’s in Parijs met een prachtige outfit, licht en setting, die vervolgens werden afgekeurd. Later bleek dat zij alsnog de foto’s hadden gebruikt voor hun Instagram. Ik heb dan geen spijt van zo’n samenwerking, maar ik vind het dan wel jammer dat het op die manier moet gaan. Achteraf hebben zij wel hun excuses aangeboden en zijn de foto’s alsnog goedgekeurd, gelukkig.’

Iedere dag Kerstmis

De merken die zorgvuldig door Isaya en haar management zijn geselecteerd, sturen op regelmatige tijdstippen pakketjes met kleding of tassen naar de influencer. En zelfs merken waarmee ze niet samenwerkt, sturen haar cadeautjes.

‘Het is elke dag Kerstmis, wanneer je iedere dag cadeautjes mag uitpakken. Ieder pakketje dat ik krijg, blijft gewoon speciaal. Sommige pakketjes, zoals die van Chanel en Hermès, blijven van die pinch me-momenten. Dat zijn merken waar ik van jongs af aan al tegenop kijk.’

Nu is het niet zo dat Isaya iedere tas die ze laat zien op haar Instagram heeft gekregen of mag houden. Elais komt niet uit een familie waarin het kopen van designeritems de normaalste zaak van de wereld is. Ze denkt dus goed na over haar aankopen.

‘Sommige tassen, zoals de Dior Bobby, zijn op leenbasis. Dan krijg je die tas opgestuurd op mee te shooten. Alleen de grootste influencers krijgen ze en zelfs dat is niet altijd het geval. Ik heb de meeste van mijn designertassen zelf gekocht, alleen mijn Chanel tas heb ik gekregen. Ik koop niets omdat het in de mode is. Ik moet er wel echt verliefd op zijn. Daarnaast probeer ik niet alleen designerkleding te dragen, maar ook Zara, H&M en NA-KD. Het lijkt alsof ik veel tassen heb, maar die combineer ik dus gewoon goed. Laat het een inspiratie zijn voor jonge meiden om hard te werken voor iets wat je graag wil hebben. Dat heb ik ook gedaan en ik kocht mijn eerste designertas toen ik 27 was.’

Zelfs zo’n grote influencer als Isaya heeft nog merken waar ze ooit van droomt om mee te werken, zoals het Franse modehuis Chloé. De Amsterdamse schone legt uit dat dit niet zomaar gaat. Er zijn namelijk verschillende takken binnen de influencerwereld die bepalen of je geschikt bent voor een merk of niet.

‘Het ligt er heel erg aan hoe jij je profileert op Instagram. Je hebt influencers die samenwerken met grote merken omdat ze superveel volgers hebben of omdat ze een heel sterk image hebben. Daarom probeer ik me te blijven onderscheiden op Instagram, niet alleen door mijn kledingstijl, maar ook door de foto’s die ik maak. Daarnaast ben ik ambassadeur van Free a Girl. Ik vind het belangrijk om niet alleen maar mooie dingen te laten zien aan mijn volgers, maar ook die echtheid erin te houden.’