‘Als ik in een Uber zit, zeg ik gewoon dat ik freelancer ben. Lekker algemeen.’
Iris Amber Nijboer (26), beter bekend als IrisAmber, is met haar 109.000 volgers op Instagram en 30.000 abonnees op YouTube een bekende influencer. OOTD NL Magazine’s Marjolein sprak de kleurrijke verschijning over haar outfits, New York en de concurrentie binnen de Instagramwereld.
‘Het is wel een typisch influencer ding om te zeggen dat je een hekel hebt aan het woord. Wanneer je zegt dat je een influencer bent, zeg je letterlijk: ik ben een beïnvloeder en dat vind ik gewoon heel vervelend. Daarom heb ik het liever niet met mensen over mijn werk. Ze denken vaak dat ik een luizenleventje leid en mijn geld verdien met selfies nemen op de bank. Er hangt zo’n groot label aan, dat is niet normaal. Als ik in een Uber zit, zeg ik gewoon dat ik freelancer ben. Lekker algemeen.’
De uit Pijnacker afkomstige Iris Amber woont al enkele jaren in Den Haag samen met haar hond Buddy. De kleine viervoeter heeft zelf een Instagram met een bereik waar menig millennial jaloers op zou zijn. In 2012 postte ze haar eerste foto op het platform. Acht jaar later, 1.738 foto’s en vooral heel veel volgers verder, kan ze leven van haar werk als Instagrammer en YouTube’er.
‘Ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat ik best wel verwend ben, aangezien ik bijna geen negatieve reacties krijg op mijn foto’s en video’s. Soms een hele enkele comment op m’n YouTube-kanaal, zoals “je bent echt een hysterisch wijf”. Dan vraag ik me echt af waarom zo iemand dan mijn video’s bekijkt. Vaak blokkeer ik dat soort mensen, zo doe ik mezelf en de ander een plezier.’
‘Leuke berichten van volgers krijg ik gelukkig wat vaker. Zij vertellen dat ze nu veel meer kleur durven te dragen en dat ik hun heb geïnspireerd. Dat zijn berichten waar ik soms echt een beetje emotioneel van kan worden. Dat vind ik zo leuk wanneer ik dat voor iemand kan doen. Mensen inspireren, dat is de hele reden waarom ik dit doe en dan doen deze berichten me echt heel goed.’
‘Van zwarte broek naar spijkerbroek was voor mij al een grote stap’
In haar beginjaren puilde de kledingkast van Iris niet uit met felroze truien, gestipte broeken en Pradatassen in verschillende kleuren. Haar stijl was bijna het tegenovergestelde van wat het nu is. Door de jaren heen is ze steeds meer gaan experimenteren met prints en dat pakte goed uit.
‘Ik denk dat het begon met Lizzy van der Ligt. Ik volgde haar toen al een tijd en ik vond dat zij altijd hele vette outfits aan had. Eigenlijk alles wat ik vet vond op Instagram, waren gekleurde items. Doordat ik veel vrienden had die allemaal zwart droegen, werd ik daardoor beïnvloed en ging ik daarin mee. Het was voor mij toen al een grote stap om van een zwarte broek naar een spijkerbroek te gaan. Op een gegeven moment ben ik witte items gaan dragen en aparte jasjes. Zo zocht ik steeds vaker de grens op voor mezelf en ben ik gaan kijken hoe ik outfits nog vetter kon maken.’
‘Mensen zien eigenlijk maar twee minuten van mijn hele dag’
Influencer zijn is een droom van velen. Maar de daadwerkelijke queens of the Gram betalen een prijs. Ze moeten er dagelijks tiptop uitzien en een deel van hun privacy opgeven. Er moet immers iedere dag gepost worden, ook tijdens de coronacrisis.
‘In het begin was het echt een stuggle vanwege het feit dat we niet naar buiten mochten. Wanneer ik nu door mijn feed scroll, zie je gewoon dat ik echt even een kleine identity crisis had. Eerst waren het veel spiegelfoto’s, toen foto’s binnen en uiteindelijk weer naar buiten. Ik vind buiten foto’s maken het leukst en dat past het best bij mij. Er is wel een afweging die je moet maken in deze tijd, aangezien je niet wil promoten allemaal lekker naar buiten te gaan om Instagramfoto’s te maken, terwijl de regering oplegt zoveel mogelijk thuis te blijven. Dat zijn wel momenten waarop ik me besef dat ik een voorbeeldfunctie heb en ik vind het soms lastig om daar dan een goede balans in te vinden. Zeker met zo’n groot bereik, dan wordt alles onder de loep genomen en bedenken volgers hun eigen verhaal erbij.’
‘Het lijkt alsof ik alles van mijn leven laat zien, maar eigenlijk deel ik nog geen twee minuten in mijn story. Mensen hebben geen idee wat er in mijn privéleven allemaal gebeurt, dat houd ik heel bewust gescheiden. Wat ik deel op mijn Instagram, is content waarvan ik denk dat mensen het leuk vinden, omdat ik het zelf leuk zou vinden om het bij iemand anders te zien.’
‘De bekendste mensen uit de hele creatieve sector ter wereld waren daar’
Reizen, samenwerkingen met de grootste merken en uitgenodigd worden voor feesten… Enkele voordelen die het influencerleven met zich meebrengen. Voor Vans reisde Iris Amber af naar New York City, een onvergetelijke ervaring en de tofste samenwerking die ze ooit heeft gedaan.
‘Ik werd naar New York gevlogen, daar was een heel groot event met een optreden van Lil Wayne en de bekendste mensen uit de hele creatieve sector van over de hele wereld. Vans is zo’n groot internationaal merk, het was een droom om met hun samen te werken. Een toenmalige vriend ging mee naar New York. Ik had natuurlijk een hele planning voor overdag, dus hij moest zichzelf een beetje vermaken. Toch is het wel heel leuk om deze ervaring met iemand te delen.’
‘Naast New York ben ik bijvoorbeeld ook naar Barcelona geweest voor Komodo met allemaal internationale influencers. Dat vind ik leuker, omdat de Nederlandse scene heel klein is en iedereen elkaar kent. Er wordt veel over elkaar gepraat en er is zeker sprake van een concurrentiestrijd tussen Nederlandse influencers. Veel meiden zijn continue aan het kijken hoe de ander het doet, hoeveel volgers ze er die dag bij hebben gekregen en welke samenwerkingen ze binnen hebben gehaald. Daar hoor je natuurlijk niets van, want het wordt allemaal in de doofpot gestopt. Daarom ben ik blij dat ik in Den Haag woon, Amsterdam is veel te intens voor mij. Voor beginnende influencers zou ik daarom als tip meegeven niet te veel naar anderen te kijken en zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven. Alleen op die manier ben je uniek en spring je er uiteindelijk uit.’