Fashion, Fashion week

Gucci, Bottega Veneta en meer slaan Fashion Week over

Vorig jaar rond deze tijd verspreidde het nieuws van de COVID-19-pandemie zich over heel Europa en werd uiteindelijk een handvol modeshows in Milaan geannuleerd, wat ook van invloed was op het schema van de Parijs Fashion Week. We hebben sindsdien twee seizoenen meegemaakt, met digitale presentaties die vanuit huis bekeken werden, en verschillende merken hebben sindsdien besloten om de traditionele modeweekkalender te verlaten, waaronder Gucci, Bottega Veneta, Balenciaga, Saint Laurent en Alexander McQueen van de Kering Group.

Gucci, Bottega Veneta en meer slaan Fashion Week over

Of de verplaatsing buiten de kalender een grotere bedrijfsstrategie is of een weerspiegeling van dalende verkopen als gevolg van het gebrek aan toerisme en winkelsluitingen wereldwijd, is onduidelijk, maar de merken zullen dit seizoen allemaal het schema van de modeweek in Milaan en Parijs overslaan. Eerder koos Gucci ervoor om zijn eigen filmfestival te creëren om het traditionele schema te vervangen, terwijl Bottega Veneta sociale media verwijderde, en het blijft afwachten hoe de luxelabels hun aankomende collecties zullen presenteren.

Het lijdt geen twijfel dat digitale inhoud zal doorgaan, aangezien de pandemie van het coronavirus ons wereldwijd nog steeds treft, en dit weekend begon Londen zijn digitale modeweek – ter vervanging van de fysieke shows die we kennen en waar we van houden. Het is nog afwachten wat er te wachten staat voor de komende datums in Milaan en Parijs, maar er zal ongetwijfeld een gat in het schema ontstaan.