Dit is hoe de pandemie de modewereld veranderde
Het jaar komt tot een einde en dit is tevens het laatste artikel van 2020 dat op OOTD Magazine verschijnt. Naast de vele trends die we voorbij zagen komen het afgelopen jaar, heeft de pandemie een grote rol gespeeld in de modewereld. Want welke rol speelt kleding nog, wanneer er sprake is van een mondiale crisis?
Maart
Voor veel modeliefhebbers, waartoe ik mezelf ook zeker reken, is de kleding die je draagt een onderdeel van je identiteit. Maar zoals velen hebben gemerkt, ging dit tijdens de eerste lockdown snel bergafwaarts. Die mooie hakken, fancy colberts en statement oorbellen werden al gauw vervangen door je favoriete joggingbroek en andere stretchy kleding. Daarnaast waren er geen gelegenheden meer om je voor op te doffen en waren de enige mensen die je zagen de mensen met wie je samenwoont.
Wat kleding zo bijzonder maakt, is dat het uitdraagt hoe jij je voelt op dat moment. Heb je een belangrijke presentatie, dan voel jij je waarschijnlijk beter in een mooi pak en hakken dan in iets wat je voor de derde dag op rij aanhebt. Daarnaast kan het ons helpen om ons soms anders voor te doen dan we ons voelen. Niet alleen sterker, maar ook chiquer, sexyer of zelfs saaier.
Om er even wat cijfers bij te pakken: volgens modeplatform Lyst steeg het aantal zoekopdrachten naar joggingbroeken in april 2020 met 123% en leggings met 48%. Niet heel gek dat UGG’s en Birkenstocks de grote trends van 2020 waren wanneer we het hebben over schoenen.
Deze liefde voor loungewear zal zich in 2021 ook nog wel voortzetten. Velen van ons zullen immers meer thuis werken. Dit zorgt ervoor dat er meer belangstelling is gekomen voor designers die dit soort comfortabele creaties maken.
Het veranderende systeem
Nu de laatste dag van 2020 een feit is, wordt duidelijk dat de pandemie een duidelijke rol heeft gehad in de veranderende modewereld. Zo is in de afgelopen vijf maanden het online shoppen zo hard gestegen, dat ze deze groei eigenlijk pas over vijf jaar hadden verwacht.
Maar de grootste positieve en enigszins onverwachte ontwikkeling die zich heeft voortgedaan de afgelopen maanden, is de groeiende interesse van consumenten in duurzaamheid en diversiteit.
Naast de lockdown, vond dit jaar de Black Lives Matter beweging plaats. Een beweging die de wereld veroverde en waarvan de effecten ook wereldwijd te voelen waren. Veel grote merken en modehuizen stonden stil bij het gebrek aan diversiteit.
De afgelopen twaalf maanden heeft er ook een gigantische groei plaatsgevonden in de wereld van tweedehands en vintage kleding en tassen. Om even wat cijfers te noemen: Vestiaire Collective (mijn persoonlijke favoriet) groeide met 144%, Depop is dit jaar verdubbeld in het aantal gebruikers en liefhebbers van luxeplatform Net-a-Porter waren voornamelijk geïnteresseerd in de duurzame collecties.
Het is jammer dat er een pandemie voor nodig is om mensen in te laten zien dat de modewereld moet veranderen en we duurzamere keuzes moeten maken. Maar hopelijk blijven we dit wel allemaal doen en groeit dit bewustzijn alleen nog maar verder in 2021.
Het power uniform
Sinds het begin van de pandemie, heeft Zoom ons leven overgenomen. En laten we eerlijk zijn, na zo lang thuis zitten, wordt het steeds moeilijker om jezelf leuk aan te kleding en originele combinaties te maken met de kleding in je kast. Ik betrapte mezelf erop dat de inspiratie voor een leuke outfit ver te zoeken was. Desalniettemin voelde ik (en ik denk naast mij nog vele anderen) me veel beter nadat ik wat leuks had aangetrokken, mijn haar niet voor de derde dag op rij in een knot had en een beetje make-up had opgedaan.
Het is belangrijk om jezelf iedere dag mooi te maken, ongeacht hoeveel zoommeetings je hebt of hoe belangrijk je baan is. Waarom? Dan kun je gerust aan het einde van de dag je joggingbroek aantrekken en weet je dat je klaar bent met werk. Geloof me!
Nu 2021 over precies zes uur voorbij is, ik dacht dat er nooit een einde aan zou komen, kunnen we gerust zeggen dat dit het meest casual jaar is op het gebied van mode. Ik kan echter niet wachten totdat we weer hooggehakt naar feestjes kunnen en na twee uur al blaren hebben op onze voeten, want ja, je kunt eindelijk weer die mooie hakken aan.
2 gedachten over “Dit is hoe de pandemie de modewereld veranderde”